catalog_tyre_img_alt
Моля, изчакайтеdotted
Количка
#
83-0398
Вашата количка е празна

Горивен филтър: Работа, симптоми, неизправности и смяна

179 Прегледи

Чистотата е здраве!

Въпреки бързия напредък на технологиите и все по-големия дял на електромобилите, все още по пътищата, а и извън тях, се движат предимно автомобили с класически бутални двигатели с вътрешно горене. Повечето от тях използват класическите течни горива – бензин и дизел. Ако средният разход на Вашия автомобил е 8 литра гориво на 100 км и за година изминавате 20000 км, през горивната му система ще преминат 1600 литра гориво годишно.

Това е голямо количество гориво, което е преминало дълъг път от рафинерията до резервоар за гориво на Вашия автомобил. За цялото това пътуване и прехвърляне от цистерни в резервоари, в него неминуемо се натрупват механични примеси. Колкото по-съвременна е горивната система на Вашия автомобил, толкова по-високи са изискванията към чистотата на горивото. Ако за карбураторните бензинови двигатели беше достатъчна филтрацията на горивото да отдели примесите с размер над 20 микрона, то за многоточковите инжекциони е необходимо този размер да бъде намален до 5÷10 микрона при нормално работно налягане около 3 бара. При дизеловите двигатели, особено с Common rail, при които работното налягане достига 200 бара, допустимите механични примеси имат размер под 5 микрона.

Попадането на примеси с по-големи размери води до запушване на дюзите, промяната на пропускателната им способност, която няма как да бъде отчетена от ECU и води до неефективна работа на двигателя. Освен това замърсяванията предизвикват изместване и промяна на формата на струята, което освен влошено смесообразуване, може да доведе до прогаряне на буталото. Самите горивни помпи за високо налягане имат фини елементи, чиито допуск при съвместната им работа е много малък и наличието на каквито и да са примеси води до интензивно износване и преждевременно излизане от строя.

Ето защо, в конструкцията на горивните системи на всички съвременни двигатели, независимо от тяхното гориво, са включени горивни филтри дизел и бензин. Предназначението на горивния филтър е да задържи механичните примеси с размер по-голям от зададения при достатъчна пропускателна способност, за да осигури достатъчно количество гориво за работата на двигателя.

Конструктивно филтрите за бензинови и дизелови двигатели имат известни разлики.

Конструктивно филтрите за бензинови и дизелови двигатели имат известни разлики.

Горивните филтри за бензинови двигатели обикновено се състоят от алуминиев корпус с два щуцера – входящ и изходящ. Към тях се закрепват горивните тръбопроводи – с помощта на скоби или лесно разглобяеми съединения с щипки. В корпуса е разположен филтриращ елемент, който се изработва от специални материали – хартия и т.н. Горивният филтър има посока на потока на горивото, ето защо обикновено на корпуса му е нанесена стрелка, която го показва. Понякога входящият и изходящият щуцер са изработени с различни диаметри, което препятства неправилния монтаж. Горивният филтър обикновено е разположен в зоната на резервоара за гориво, близо до бензиновата помпа. При някои автомобили в т.нар. кошница на помпата има допълнителен по-груб филтър или пък там е интегриран и финият филтър.

Горивните филтри за дизелови двигатели имат сходна конструкция, но тя отразява спецификите на този тип мотори. Тъй като филтрацията им е по-фина, те се нуждаят от филтриращ елемент с по-голяма площ за осигуряване на нужния дебит гориво на изхода. Ето защо, горивните филтри за дизеловите двигатели са с по-голям размер. Понякога те имат формата на стандартните автомобил маслени филтри – капсулован метален корпус с резбови отвор за монтаж, който помества филтриращия елемент. Друг конструкторски подход е разглобяемият горивен филтър, който се състои от корпус и чаша, в която се поставя сменяем филтриращ елемент. Повечето такива филтри се обединяват с утайници, които задържат водата, попаднала в дизеловото гориво. Количеството на събраната вода в утайника се контролира – или със специален датчик, който активира лампа или символ на арматурното табло, или чашата на филтъра е изработена от стъкло и позволява визуален контрол. Натрупаната вода в утайника се изпуска с предвидена за това пробка. Тъй като в дизеловото гориво се съдържат парафини, които при ниски температури се натрупват по филтриращия елемент и го запушват, горивният филтър се монтира в близост до двигателя, така че да се подгрява при работата на мотора или е предвидена система за затоплянето му.

Също така се предлагат и универсални горивни филтри, които позволяват монтаж на всякакви двигатели. Те са с по-малки габарити, корпусът им е изработен от прозрачна пластмаса и има входен и изходен щуцер. Състоянието на поместения в корпуса филтриращ елемент се контролира визуално по цвета му.

Замяна и обслужване

Замяна и обслужване

Препоръчителният пробег за смяна на горивния филтър е около 20000 км или през една смяна на масло с маслен и въздушен филтър за кола. Но разбира се, ако в указанията за експлоатация на Вашия автомобил са посочени други интервали, трябва да ги спазвате, тъй като това е препоръката на производителя. Зацапването на филтъра може да настъпи и по-бързо от очакваното, най-вече поради инцидентно или регулярно зареждане със замърсено гориво от съмнителни бензиностанции. Симптомите на запушения горивен филтър са намалена мощност, повишен разход на гориво, труден или дори невъзможен старт на двигателя. Друг проблем с горивния филтър може да бъде неговата нехерметичност, която предизвиква теч на гориво или засмукване на въздух при дизеловите двигатели.

Замяната на филтъра е сравнително лесна задача, която е изпълнима с достатъчно сръчност и не изисква специални инструменти. Още повече вече са достъпни за покупка онлайн пълната гама от консумативи за всякакви автомобили, например – горивен филтър за VW Golf IV. При някои автомобили с бензинов двигател, бензиновият горивен филтър се намира над защитните пластмасови кори отдолу, близо до резервоара. Това налага повдигането на автомобила или използването на канал или естакада.