catalog_tyre_img_alt
Моля, изчакайтеdotted
Количка
#
15-8728
Вашата количка е празна

Всичко, което трябва да знаете за сензора на разпределителния вал

119 Прегледи

Днес масовите автомобилни двигатели с вътрешно горене се управляват от сложни системи, обхващащи всички протичащи процеси. Това е начинът да бъде осигурена максимална мощност и икономичност при ниски стойности на вредните емисии. За правилното и точно функциониране на системите управляващи двигателя и трансмисията е необходимо отчитането на множество параметри, които се подават в ECU (Engine Control Unit), където се преобразуват и обработват. Обикновено се отчита количеството въздух, постъпващо в двигателя, неговата температура, температурата на охлаждащата течност, съдържанието на остатъчен кислород в изгорелите газове, наличието на детонационно горене, положението на коляновия и разпределителния валове, положението на дроселовата клапа, скоростта на движение на автомобила и много други. Типът и конструкцията на всеки един от сензорите зависи от физическите характеристики на измервания параметър.

За какво служи датчикът за положението на разпределителния вал

За какво служи датчикът за положението на разпределителния вал?

Един от важните елементи за правилното функциониране на буталния двигател е датчикът за положението на разпределителния вал. Както се разбира от наименованието му, той подава информация в ECU при специфично ъглово положение на разпределителния вал или валове. Най-често датчикът е безконтактен – индуктивен или работи въз основа ефекта на Хол.

Принципи на работа на датчика

Работата на индуктивните датчици е базирана на промяната на индуктивността на намотка от проводник под въздействие на магнитното поле. Ето защо в корпуса на датчика е разположена феромагнитна сърцевина, около която е навита въпросната намотка. Така конструираният датчик се монтира в зоната около зъбното или ремъчно колело на разпределителния вал. На колелото е монтиран специален репер – метален елемент, който при въртенето на вала периодично преминава през чувствителната зона на датчика и формира импулси, които се подават към ECU.

Когато работата на датчика за положението на разпределителния вал е основано на ефекта на Хол, то отчитането на репера става посредством промяна на изходното положение, в зависимост от магнитното поле. Предимството на този тип датчици е възможността за отчитане на статични магнитни полета.

Тъй като коляновият и разпределителният вал са синхронизирани един спрямо друг, то чрез данните от този сензор, ECU получава информация буталото на кой цилиндър се намира в горна мъртва точка. Това е важно за автомобилите със старт-стоп функция, тъй като по този начин компютърът разбира кой цилиндър е най-близо до работен такт и именно към неговата запалителна свещ за кола се подава напрежение при пускане на двигателя. Друго приложение на тази информация е при наличие на данни за детонационно горене – шоковият датчик е монтиран към блока на двигателя и улавя вибрациите, но именно по данни от датчика за положението на разпределителния вал ECU разбира в кой цилиндър трябва да бъде коригирано количеството на горивото.

Понякога, при високи натоварвания – при палене на двигателя с бутане или буксиране, рязко пускане на педала на съединителя при използване на двигателя за спирачка и т.н., се случва т.нар. „прескачане на зъб“ на ангренажния ремък. Това води до аномалии в работата на двигателя – промяна в динамичните му характеристики, повишен разход на гориво, а при голямо прескачане на ремъка – и до механични повреди. В такива ситуации ECU отчита разсъгласуване в моментите на обичайното получаване на импулси от датчиците на коляновия и разпределителните валове, записва съответната грешка и индицира Engine check.

Симптомите за неработещ датчик на разпределителния вал

Симптомите за неработещ датчик на разпределителния вал

Обикновено те се припокриват с тези, характерни и за другите компоненти на електронната система за управление на подаването на гориво и запалването. Ето защо при неравномерна работа, повишен разход на гориво, аномалии в работата на автоматичната трансмисия, светване на Engine check или невъзможност за стартиране на двигателя – проверете кодовете за грешки записани в ECU и приемете сензора на разпределителния вал за един от потенциалните източници на проблемите Ви.

Замяната на датчика на разпределителния вал не е трудна, а и цената за смяната не е висока. Главната трудност е идентифицирането на проблема, което често изисква използването на специализиран софтуер за диагностика, а най-лесният начин за проверка на сензора е замяната му с нов.

ТОП продукти по темата: