catalog_tyre_img_alt
Моля, изчакайтеdotted
Количка
#
89-3119
Вашата количка е празна

Симптоми на повреден MAP сензор

4562 Прегледи

Малко теория

Двигателите с вътрешно горене превръщат химичната енергия на горивото в механична, която се използва за задвижване на превозното средство. Основните стремежи на съвременните инженери, разработващи тези двигатели, са достигането на висока мощност при малък работен обем, висока икономичност и минимално вредно влияние на околната среда. Един от способите за достигане на тези цели и пълноценното изгаряне на горивото.

Изчислено е например, че за изгарянето на 1 килограм бензин са необходими 14,7 килограма въздух. Горивовъздушна смес с такава пропорция се нарича стехиометрична.

Какво е абсолютно налягане и защо ни е важно то

Какво е абсолютно налягане и защо ни е важно то

Подаването на горивото в съвременните автомобилни двигатели почти без изключения, се управлява и дозира от електронни системи, управлявани от микропроцесорни управляващи устройства – ECU. Тези системи са програмирани да осигурят подаването в двигателя на горивовъздушна смес със състав близък до този на стехиометричната за съответния вид гориво. За правилното дозиране на количеството гориво, подавано в цилиндрите на двигателя, електронната система трябва да има достоверна информация за масата на въздуха, който постъпва в цилиндрите. За целта, на всмукателния колектор на двигателя се монтира т.нар. MAP сензор. Съкращението MAP означава Manifold Absolute Pressure – абсолютно налягане в колектора. Абсолютното налягане е величина, равна на сбора на атмосферното налягане и манометричното, т.е. измереното налягане. Например – ако на морското равнище атмосферното налягане е 1 атмосфера, а измереното с манометър налягането в гумите на автомобила Ви е 2 атмосфери, то абсолютното налягане в гумите е равно на 3 атмосфери. Системата за дозиране на горивото използва пряката зависимост между масата на въздуха, неговата плътност и абсолютното налягане. При включване на запалването, преди стартирането на двигателя, MAP-сензорът измерва абсолютното налягане в смукателния колектор. В този момент то е равно на атмосферното. Когато двигателят заработи, налягането в колектора се променя – ако двигателят е атмосферен, то в колектора има разреждане – вакуум, а ако двигателят е снабден с турбокомпресор – налягането е по-високо от атмосферното. Обикновено такъв е случаят с MAP сензорите за дизелови двигатели. Данните за абсолютното налягане във всмукателния колектор, комбинирани с данните за температурата на въздуха в колектора (от датчика за температурата на входящия въздух) са достатъчни на ECU да изчисли количеството на постъпващия в двигателя въздух и да подаде такова количество гориво, че да се получи стехиометрична горивна смес. В някои двигатели, вместо MAP сензор се използва MAF сензор – Mass Air Flow – датчик за масовия разход на въздуха, който изпълнява същата функция и подава аналогична информация в ECU.

Как е направен MAP сензорът?

Конструктивно MAP сензорът не се различава от стандартните датчици за налягане – състои се от корпус с щуцер за присъединяване на маркуч, или накрайник свързващ го директно с всмукателния колектор, чувствителен елемент, който се деформира под действие на подаваното налягане или разреждане и електрически сензор – променлив резистор или пиезодатчик, които отчитат деформацията на чувствителния елемент, променяйки електрическите си характеристики. Самият датчик може да подава аналогов сигнал, който се преобразува в цифров в ECU, или самият той да извършва това преобразуване.

MAP сензорът може да се монтира директно към всмукателния колектор, но понякога той е интегриран в блока на ECU, като в този случай има маркуч, свързващ блока за управление на двигателя с всмукателния колектор. При други конструкции, датчикът се монтира отделно, като отново се свързва с колектора, посредством маркуч. Точно такава е конструкцията на MAP сензорите на газовите инжекционни уредби, които се монтират на автомобила допълнително.

Симптомите за неизправен MAP сензор са следните:

  • Повишен разход на гориво;
  • Нестабилна работа на празен ход;
  • Гърмежи в ауспуха;
  • Завишено съдържание на вредни емисии в изгорелите газове;
  • Светване на лампата “Engine check”;
  • Липса на мощност.

Изброените симптоми се проявяват и при неизправност на други компоненти на инжекциона, ето защо е много важно да прочетете грешките записани в паметта на ECU с помощта на специализиран софтуер. Ако имате съмнения в работата на този сензор, проверете състоянието на маркуча, свързващ датчика с всмукателния колектор и почистете електрическия куплунг с контактен спрей за електроника.

ТОП продукти по темата: